Kamis, 13 Oktober 2011


Interpersonal skills are sometimes also referred to as people skills or communication skills.[1] Interpersonal skills involve using skills such as active listening[2] and tone of voice, they include delegation and leadership. It is how well you communicate with someone and how well you behave or carry yourself. Also they help people further their careers.

Interpersonal skills refer to mental and communicative algorithms applied during social communications and interaction to reach certain effects or results.[clarification needed] The term "interpersonal skills" is used often in business contexts to refer to the measure of a person's ability to operate within business organizations through social communication and interactions. Interpersonal skills are how people relate to one another.
As an illustration, it is generally understood that communicating respect for other people or professionals within will enable one to reduce conflict and increase participation or assistance in obtaining information or completing tasks. For instance, to interrupt someone who is currently preoccupied with the task of obtaining information needed immediately, it is recommended that a professional use a deferential approach with language such as, "Excuse me, are you busy? I have an urgent matter to discuss with you if you have the time at the moment." This allows the receiving professional to make their own judgment regarding the importance of their current task versus entering into a discussion with their colleague. While it is generally understood that interrupting someone with an "urgent" request will often take priority, allowing the receiver of the message to judge independently the request and agree to further interaction will likely result in a higher quality interaction. Following these kinds of heuristics to achieve better professional results generally results in a professional being ranked as one with 'good interpersonal skills.' Often these evaluations occur in formal and informal settings.
Having positive interpersonal skills increases the productivity in the organization since the number of conflicts is reduced. In informal situations, it allows communication to be easy and comfortable. People with good interpersonal skills can generally control the feelings that emerge in difficult situations and respond appropriately, instead of being overwhelmed by emotion.

[edit]See also

Herta A. Murphy and Herbert W. Hildebrandt wrote in their book Effective Business Communications “The ability to communicate effectively through speaking as well as in writing is highly valued, and demanded, in business,” Good communication skills require a high level of self-awareness. By understanding your personal style of communicating, you will go a long way towards creating good and lasting impressions

Interpersonal Skill merupakan salah satu dari soft skill yang banyak diminta oleh perusahaan untuk berbagai jabatan dan posisi.
Sudahkah Anda memiliki ketrampilan ini? Silakan simak beberapa poin berikut:
Interpersonal Skill bukan merupakan bagian dari karakter kepribadian yang bersifat bawaan, melainkan merupakan ketrampilan yang bisa dipelajari.
Interpersonal Skill yang baik dapat dibangun antara lain dari kemampuan mengembangkan perilaku dan komunikasi yang asertif.
Asertif secara sederhana berarti mampu secara aktif menyatakan gagasan, harapan atau perasaan (baik yang positif atau negatif) secara langsung dan apa adanya, tanpa menyerang atau merugikan orang lain.
Berlaku asertif yang tampaknya mudah ini seringkali menjadi ekstra sulit dalam situasi konflik atau situasi di mana terjadi perbedaan kepentingan antar individu dalam suatu kelompok/organisasi.

Prinsip-prinsip dasar perilaku atau komunikasi yang asertif antara lain adalah menghargai hak orang lain untuk menyampaikan gagasan atau pendapat, untuk didengarkan dan diperlakukan dengan penuh respek serta untuk berbeda pendapat.
Perilaku atau komunikasi asertif membantu kita untuk mendapatkan citra positif tentang diri sendiri dan orang lain, mengembangkan saling respek dengan orang lain, membantu kita mencapai tujuan, melindungi diri kita agar tidak dimanfaatkan oleh orang lain sekaligus tidak melukai orang lain.
Perilaku atau komunikasi asertif bertujuan untuk mencapai win-win solution, di mana masing-masing pihak yang berinteraksi dapat merasakan kepentingannya terakomodir tanpa merasa dikalahkan atau berkurang harga dirinya.
Orang-orang yang asertif biasanya ekspresif dan jujur, bila berbicara langsung ke inti permasalahan, tidak mudah terpancing emosinya, berorientasi pada solusi serta dihargai dan menghargai orang lain.
Contoh komunikasi asertif ketika harus menegur orang lain “Saya merasa terganggu kalau kamu terlambat hadir di rapat ini. Saya merasa membuang waktu dan frustasi kalau harus mengulang kembali apa yang sudah saya bicarakan. Bisakah kamu datang tepat waktu lain kali?”
Peganglah prinsip menghargai orang lain dengan menguasai bahasa tubuh, ekspresi wajah dan intonasi Anda ketika berkomunikasi secara asertif.
Bersikap asertif sangat berguna dalam membangun Interpersonal Skill secara umum, tetapi penerapannya tetap harus selektif karena mungkin tidak bisa berhasil untuk semua kasus.
Semoga tulisan ini bermanfaat.


sumber:karir

Tidak ada komentar:

Posting Komentar